burek

Hasta la victoria siempre!

19.12.2018.

Bosnjaci i hanefizam: EBU HANIFA I MALA LEKCIJA MODERNIM LIBERALNIM DEMOKRATAMA!

Proteklih sedmica ponovo citam ´´Historiju islamske filozofije´´, autora M.M.Sharifa koju je jos 1990 godine objavio zagrebacki ´´August Cesarec´´.
Ne znam da je iko bolje u dva toma sazeo sustinu islamske filozofske misli kao ovaj brilijantni Pakistanac, ali neka to bude subjektivni sud.

Ovaj put cu izdovjiti kratko poglavlje ´´Sloboda izrazavanja:Prava i obaveze´´, gdje se Sharif fokusirao na mezhebe (vjerske pravne skole) u islamu s posebnim akcentom na Ebu Hanifu (zivio u osmom stoljecu u Kufu i Bagdadu u danasnjem Iraku).

Za neupucene, muslimanski ummet danas broji cetiri najveca mezheba sunitskoga islama, dakle bez sija i siitskog tumacenja islama: hanefijski, malikijski, hanbelijski i safijski.

Bosanski muslimani, najvecim dijelom Bosnjaci, pripadnici su hanefijskoga mezheba koji broji otprilike blizu 700 miliona dusa danas. To su, osim Bosnjaka, Turci i debelo stablo turskih muslimana kojih osim u matici Turskoj ima i ne malo u zemljama bivseg Sovjetskog saveza (oko 100 miliona), Albanci, Afganistanci, Pakistanci, indijski muslimani, Indonezani, Egipcani, ruski, kineski muslimani, pola Iraka a mali dio je i Arapa pristalica mezheba kojeg je utemeljio Imami Azam, ili poznatiji kao Ebu Hanife.

Procitajte sta ovaj genijalni um kaze o slobodi izrazavanja:

´´Sloboda izrazavanja u muslimanskom drustvu i u islamskoj drzavi izvanredno je znacajna za nezavisnost sudstva. Kur´an odredjuje ovu slobodu terminima kao sto su ´´emr bil ma´ruf we nehju anil munker´´, (naredjivati pravicnost a zabranjivati nepravdu).
Ebu Hanifa je branio pravo na slobodu izrazavanja protiv sudova na isti nacin: ako neki sud donese pogresnu presudu on nije oklijevao ukazati na nedostatak zakona ili procedure. Za njega postovanje sudova nije podrazumijevalo dopustanje pogresnih presuda. S toga mu je dugo bilo zabranjeno iznositi misljenje o ovome pitanju.

Braneci slobodu izrazavanja, nije priznavao zakonitim hapsenje ili drugu kaznu nad osobom koja lose govori zak i o zakonitom upravljacu. ili njegovoj vlasti., pa isla i tako daleko da grdi halifu i izrazava namjeru da ga ubije, sve dotle dok se ne odluci na oruzani otpor ili narusavanje mira.
Zalagao se za ovo jos od jednog incidenta za vrijeme Alijevog halifata. Pred njega je bilo dovedeno pet osoba pod optuzbom da su ga otvoreno vrijedjali na ulicama Kufe. Jedan od njih je bio optuzen zbog prijetnje da ce ubiti halifu. Hazreti Alija je naredio da se oslobode.
Receno mu je: ´´Pa, oni su htjeli da te ubiju!´´

On odgovori:´´Zar treba da ih ubijem samo zbog toga sto su izrazili namjeru da me ubiju?´´

Opet mu je receno:´´Ali oni su te vrijedjali!´´

On rece:´´Ako zelite, ruzite i vi njih!´´

Koja slobodarska misao muslimanskoga pravnika iz osmog stoljeca! Koje slobodoumlje protkano i utemeljeno posve u izvorima vjere!

Ima li danas takvih liberala na politickoj pozornici Bosne i Hercegovine, komsiluka ili Evropske unije? Tako sirokih pogleda, slobodne misli koja brani pravo drugoga na stav, ma kakav on bio.

S druge strane, zanimljivo kako je nas veliki Imami Azam ´´dospio´´ simpatija bas turskih muslimana, muslimana srednje i daleke Azije i u uvodu pobrojanih velikih nacija a najmanjim dijelom - Arapa. Zanimljivo, zar ne? Eto, da i to ostavimo za razmisljanje.

Da li je ovakav hanefijski mezheb ikad mogao zazivjeti, recimo u Saudijskoj Arabiji, koja se danas ne moze pohvaliti niukoliko slobodama i ljudskim pravima.

Uzgred, u toj zemlji zvanicni je mezheb hanbelijski, koji se smatra tvrdim i konzervativnim. Tesko, zar ne?

Helem, eto i zbog ovoga, ko je izdurao pa procitao do ovog mjesta ovaj tekst, treba veceras prouciti fatihu Ebu Hanifi, nasem velikom Imami Azamu. Neka mu je rahmet i Bozija milost.
burek
<< 12/2018 >>
nedponutosricetpetsub
01
02030405060708
09101112131415
16171819202122
23242526272829
3031


Dobro.ba



MOJI FAVORITI

Brojač posjeta
2172977

Powered by Blogger.ba